De 4 P’er

Har du gået på HHX eller en anden markeds-relevant uddannelse? Så kender du måske allerede til de 4 P’er. Hvis ikke kræver det formentlig en smule introduktion og forklaring. For hvad er de 4 P’er, og hvorfor er det et meget omtalt emne inden for virksomheder?

 

De 4 P’er står for:

  • Price 
  • Promotion
  • Place 
  • Product

 

Termerne er oprindeligt introduceret på engelsk. På dansk består de fire termer altså ikke helt af fire p’er. Her er fokus på pris (price), markedsføring (promotion), distribution (place) og produkt (product). De 4 P’er repræsenterer en handlingsplan for virksomheder til, hvordan de kan nå de mål, de sætter for deres bundlinje. De fire punkter er altså med til at sikre, at din virksomhed kan opnå de økonomiske mål, der ligger for dagen.

 

Hvad dækker de 4 P’er over?

Nu ved du hvad de 4 P’er står for, men hvad dækker de termer over? 

 

I forhold til produkt tænkes der her på selve det produkt, et firma forhandler. Her er parametre som produktets kvalitet og design, firmaets sortiments, garanti og service på produktet og så videre at finde. 

 

Ved pris menes den prisfastsættelse virksomheden sætter på et produkt. Her inddrages også eventuelle rabatter og andre prisrelevante faktorer. 

 

Med place eller på dansk distribution snakker vi om, hvilken kanal virksomheden distribuerer deres produkter igennem. 

 

Og med promotion eller markedsføring handler det om, hvordan virksomheden får deres produkter frem på markedet. Her snakker vi reklame, online markedsføring og meget mere.

 

De 4 P’er i praksis

Tager man udgangspunkt i en virksomhed, er det lidt nemmere at få en idé om, hvordan de fire termer fungerer i praksis. Som nævnt tidligere følger mange virksomheder de 4 P’er for at få succes med deres økonomi og bundlinje. 

 

Lad os tage udgangspunkt i en kendt virksomhed: McDonald’s. Kædens produkter består af det velkendte fastfood og søde drikkevarer. Derudover har de præsenteret morgenmad på menukortet og en ny burger en gang imellem. I forhold til pris følger McDonald’s godt med på markedet. Priserne er til at betale, og du kan få en burger for en 20’er. Men de er ikke alene på markedet, når det kommer til lave priser på fastfood. Hvilket er dem smerteligt bevidst, dette ses også i den kommunikationsmodel de anvender.

 

I forhold til distribution eller place befinder McDonald’s hovedkontor sig i USA. På verdensplan har McDonald’s en stor mængde butikker, som blander sig på markedet. Deres distribution er altså international. McDonald’s promotion er ligeledes rettet internationalt. Du har måske set deres reklamer på tv eller i biografen eller stødt på fysiske reklamer rundt omkring i byerne. McDonald’s har ligeledes deres egen app, hvor man kan vinde rabatkoder eller gratis mad og drikke i restauranten. 

 

Hvis du vil have en idé om, hvordan virksomheder klarer sig erhvervsmæssigt og økonomisk, kan det være en god idé at kigge på de 4 P’er. På den måde kan du ligesom virksomheden selv danne dig et overblik over, hvordan det står til i virksomheden. Og har du din egen virksomhed, så er det ligeledes en god idé at tænke på disse fire faktorer.

 

Læs også om Ciceros pentagram når du planlægger din kommunikation