Linkbuilding er en essentiel del af at arbejde med SEO. Når en hjemmeside skal søgemaskineoptimeres, er det altså ikke nok at skrive de rigtige tekster med de rigtige keywords – der skal mere til. Men hvad er det lige man skal kigge efter, når man arbejder med linkbuilding? For det er nemlig ikke alle links, der er lige gode for din hjemmesides SEO-værdi. Det spørgsmål vil vi forsøge at besvare her i denne korte guide.
Læs 4 SEO tiltag du kan lave i dag
Hvis ikke du ved, hvad linkbuilding er, så lad os forklare. Google og andre søgemaskiner vurderer din hjemmesides værdi baseret på en række faktorer. Det gælder eksempelvis hjemmesidens indhold, dens brugervenlighed, hvor lang tid dine besøgende bliver på siden, og hvor mange andre hjemmesider, der linker til din hjemmeside.
En stærk linkprofil (mange, gode indgående links) er derfor essentiel, når man vil rangere højt på Google. Og derfor laver man linkbuilding; man bygger en linkprofil. Det kan være gennem gæsteindlæg, sponsorater, samarbejder, og så videre.
Husk troværdighed og relevans
Når du skal lave en liste over sider, som du gerne ville have links fra, er der en række ting du bør tjekke dem for. Den første er URL Rating eller UR. Det er en måde at måle, hvor troværdig et website er, og kan tjekkes via SEO-værktøjet Ahrefs.
Troværdigheden baseres på, hvor mange relevante backlinks (indgående links) en hjemmeside har. Relevante links kommer typisk fra andre sider, der beskæftiger sig med nogenlunde samme emne. Et eksempel på et relevant backlink kunne være:
- Hjemmeside om hundepasning -> Webshop med dyrefoder
Men et eksempel på et mere irrelevant backlink kunne være:
- Hjemmeside om casino og betting -> Webshop med dyrefoder
Når du skal vælge en hjemmeside, som du kan linkbuilde fra, er det altså vigtigt, at den er troværdig og relevant. Opsøg derfor hjemmesider i samme branche som dig – og undersøg eventuel også, om de linker til alverdens mærkelige ting. Hvis de gør det, kan det være en fordel for dig at finde et andet sted at skaffe et backlink fra.
TIP: Tekstforfatningen bliver som regel lettere at overskue hvis du har defineret din målgruppe, til dette kan du med fordel benytte aktantmodellen
Placering af link og ankertekst
Når du skriver linkbuildingtekster eller skal have placeret dit link på en hjemmeside, så sørg så vidt muligt for at linket placeres i starten af teksten. Det skal naturligvis indgå naturligt i teksten sammenhæng, og helst ikke være det første ord – men hvis du kan inkorporere det i det første eller andet afsnit af teksten, vil det være super.
Det er nemlig sådan, at Google tillægger links øverst på en side højere værdi end links, der placeres sidst på siden. Men placeringen af linket er ikke det eneste, du skal være opmærksom på.
Husk også at giv dit link en ankertekst, der er relevant for den side linket fører til. Det kunne eksempelvis være ”køb hundefoder her”, ”mad til kæledyr”, ”kattemad online”. Ankerteksten skal naturligvis være relevant og passe ind i teksten, men skal også gerne minde om det, som en potentiel bruger ville søge efter på Google.
Som med alting indenfor SEO skal du dog ikke overdrive. Din linkprofil skal helst virke så naturlig som mulig, og det er derfor vigtigt at variere både ankertekst og placering af linket på siden.
Ligesom det er vigtigt at balancere mængden af links til de enkelte sider,
Du får ikke det ønskede resultat ved at føre alle dine, til tider dyrt betalte links, ind til de samme sider, da dette vil se “unaturligt” ud hvilket vil gå ud over effekten.