Du kender det sandsynligvis. Du har fået udviklet en flot hjemmeside til din virksomhed, din hobby eller din forening, men der kommer bare ingen besøgende. Ofte er det fordi hjemmesiden ikke dukker op på Google eller nogle af de andre søgemaskiner – men hvad gør man lige ved det?
Det er her SEO (Search Engine Optimization eller søgemaskineoptimering) kommer ind i billedet. I bund og grund, betyder det, at man optimerer sin side, så den er så attraktiv for søgemaskinerne som overhovedet muligt. Det kan lyde både teknisk og kompliceret, men det behøver det ikke at være.
Hvis du gerne vil vide lidt mere om SEO, så læs med i vores korte begynderguide her, hvor vi introducerer dig til nogle af de vigtigste ting inden for feltet.
Indhold er essentielt
Når det kommer til SEO, er indhold (content) blandt de absolut vigtigste ting, man kan arbejde på. Når alt kommer til alt, er Googles formål at guide deres brugere hen til det de leder efter. Hvis du har kvalitetsindhold og meget af det, er du derfor automatisk meget mere attraktiv for søgemaskinerne, når de skal vise søgeresultater til deres brugere.
Gennemarbejdet content, som brugerne rent faktisk kan bruge til noget, er derfor essentielt for en høj rangering på eksempelvis Google. Typisk består gennemarbejdet indhold af:
- Velformuleret og let læselig tekst
- Billeder og videoer, der er relevant for indholdet
- Relevante overskrifter
- Interne og eksterne links til steder, hvor brugeren kan finde flere informationer
Læs her hvordan du skriver gode SEO tekster
En hurtig hjemmeside
I dag stiller vi nærmest urimelige krav til hjemmesider, når det kommer til hastighed. For bare 5-10 år siden, kunne man sagtens vente 10+ sekunder på at en hjemmeside blev indlæst. Men i dag, skal din hjemmeside helst indlæse inden for et par sekunder, ellers finder brugeren et andet sted at gå hen – og det påvirker din SEO.
Desværre er det ikke alle, der har den tekniske viden til at optimere en hjemmesides hastighed. Det kan derfor være nødvendigt at hyre en teknisk person til at assistere dig med denne del af SEO-optimering. Vi har samlet et par forslag til, hvad man kan gøre for at øge hjemmesidens hastighed:
- Reducér billeder og videoers filstørrelser (upload dem ikke i højere opløsning end nødvendigt)
- Skift til en hurtig server, der er placeret tæt på dine primære brugere (brug eksempelvis ikke en server i USA til en dansk hjemmeside)
- Undgå indlæsning af unødvendige filer (eksempelvis overdrevet antal af CSS-filer)
Læs – 4 SEO TILTAG du kan udføre selv.
Ind- og udgående links
Udover vigtigheden af indhold og hjemmesidens hastighed, er det også vigtigt at man bruger links på sin hjemmeside. Både skal de individuelle sider på din egen hjemmeside være godt forbundet via en masse interne links, og du skal også gerne linke til andet relevant indhold for brugeren via udgående links. Dette er alt sammen med til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig og dermed forbedre dens SEO.
Derudover er det utroligt vigtigt, at der kommer relevante links ind til din side. Det hedder backlinks, og de kommer fra andre hjemmesider, som typisk er i samme branche eller på anden måde, har relevans for din hjemmeside. Det kunne eksempelvis være en blog om gør-det-selv-ting, der linker til et byggemarked eller en bilforhandler, der linker til en hjemmeside med bilanmeldelser.
Læs her hvordan du kommer igang med linkbuilding