Hvorfor skal du minimere dine interne links 

Når du skal styrke din online marketingstrategi med linkbuilding, er der flere måder at gøre det på. Helt konkret betyder linkbuilding, at du gennem links får mere trafik på din hjemmeside. Disse links kan enten komme fra andre hjemmesider eller fra din egen.

Google søgemaskiner ændrer sig ofte, og i dag kræver det færre, men kvalitetssikre links fra andre hjemmesider, hvis din linkbuilding skal være succesfuld. Det er et stort arbejde. Heldigvis kan du også gavne din hjemmeside med intern linkbuilding.

 

Hvad er interne links?

Når vi snakker interne links, snakker vi links, der kun henviser til andre sider på din egen hjemmeside. I dine egne artikler kan du altså linke til andre artikler, du har liggende på din hjemmeside, som kunne være gode for kunden. Det kan være med til at holde din kunde på din hjemmeside i længere tid.

Et af de interne links, du formentlig er stødt på, er en hjemmesides logo. Trykker du på logoet, ender du ofte på hjemmesidens forside. Her er der altså tale om et intern link, der fører dig videre til et sted inde på samme hjemmeside.

I kontrast til interne links står eksterne links. Disse er links, der fører kunder væk fra den oprindelige hjemmeside og hen på en ny. Eksterne links kan give dig kunder gennem andre hjemmesider.

 

Derfor er intern linkbuilding godt for din SEO

Der er flere fordele ved at bruge interne links. Som nævnt ovenfor er en af de helt store fordele, at det vil holde din kunde på din hjemmeside lidt længere. Læser din kunde en artikel skrevet af dig på din hjemmeside og støder på en term, som de synes er lidt spændende og gerne vil læse mere om. Så har du selvfølgelig lige skrevet en artikel om det også, og kunden kan trykke ind på ordet og blive henvist til en af dine andre artikler. Det gør det nemt for kunden, og det er vejen frem.

Interne links er et godt og let middel til at forbedre din placering på Google. Gode interne links kan give Googles søgemaskiner en bedre idé om, hvad dine artikler handler om. Jo længere din kunde bliver hængende på din hjemmeside, jo bedre står du stillet i Googles søgearkiv.

 

Pas på med at proppe din tekst med interne links

Det kan være en god idé at have fokus på intern link minimering. Ingen ved præcis, hvordan Googles søgemaskine fungerer – udover Google selv. Derfor er det heller ikke helt sikkert, hvor godt det er, hvis du linker til den samme side mange gange.

Mange links til den samme side på din hjemmeside kan altså være med til at skade den side. Og det er vi ikke interesserede i. Desuden kan mange links være med til at skabe forvirring for læseren. Mange links vil få læseren til konstant at skulle stoppe op i sin læsning og tage stilling til, om de vil læse mere om det enkelte emne. Det kan have den modsatte effekt, end du måske var ude efter. 

 

Linkværdiens adfærd

Blandt fagfolk er der en tommelfingerregel om at link værdien reduceres med 15% for hvert lag. se illustrationen herunder. samtidig skal den linkværdi der tilføres en side deles mellem alle de udgående links der er på siden. derfor kan du med fordel prioritere i dine interne links så de vigtigste sider får flest links og dermed mest linkværdi.

Lindværdi

Som du kan se herover betyder link værdiens adfærd at hvis du har for mange interne links på en enkelt side såsom forsiden eller nogle af de sider du helst vil have eksponeret, kan du med fordel fjerne nogle af disse links så eksempelvis forsiden “kun” linker til de vigtigste undersider. 

Det begynder så at blive kompliceret fordi de fleste undersider linker tilbage til forsiden, og ja, det betyder at en del af link værdien ryger tilbage til forsiden hvorved der opstår en form for loop i SEO værdiens adfærd.
Disse loops er næsten ikke til at undgå men fordi der er en reduktion i link værdien for hvert link, kan disse loops også være med til at forklare, hvor linkværdien “dør”

Du bør være opmærksom på dette hvis du er i gang med linkbuilding eller overvejer at gå i gang. Du kan nemlig opnå en stor forøgelse i effekten af dit linkbuilding arbejde ved at have fokus på ovenstående, da samme adfærd gør sig gældende for ekstern linkbuilding. 

 

LÆS hvad du skal være opmærksom på når du laver linkbuilding


Intern linkbuilding handler udelukkende om de links der fremgår af din kildekode, intern linkbuilding har intet med din urls truktur at gøre, dog bliver det lettere at bevare overblikket hvis de to følges ad nogenlunde.