Nye forretningsdrivende: Markedsføring og finansiering

Efter en årrække med en vis grad af stilstand ser man nu igen en lyst til at starte op som selvstændig, og rundt omkring i de større byer ser man, diverse butikker og selvstændige erhvervsdrivende skyde op. Men før man åbner en virksomhed, skal man sikre sig, at man har råd til markedsføring. Det kan nemlig være en stor udgift.

Selvom der er flere små virksomheder, der starter op, så er det ikke altid nemt at komme godt fra start. Det, som nogle desværre glemmer, og som i yderste konsekvens kan betyde lukning, er markedsføring og eksponering. Nogle tillægger den ikke stor værdi, mens andre simpelthen fravælger den, fordi markedsføring ofte kan være en dyr affære. Dette skyldes bl.a. at likvide midler er ikke nødvendigvis det, man som nystartet iværksætter har mest af.

Ikke desto mindre er netop markedsføringen et sted, man ikke bør negligeres, da det jo er det, der skal til, for at kunderne får øje på den nye forretning og dens produkter/services. Det er altså i markedsføringen, man får sine produkter ud over rampen, og særligt i den første tid kan markedsføringen være afgørende. Mange nyopstartede virksomheder har ikke megen kapital og sørger derfor finansiering andetsteds, til bl.a. at finansiere eventuelle markedsførings tiltag. Her er det dog uhyre vigtigt at man ser sig godt for, da de fleste nystartede forretningsdrivende, er økonomisk sårbare. Er man alligevel overbevidst om, at dette er en nødvendighed, kan man benytte sig af en sammenligningstjeneste som f.eks. Fair-Laan, til at undersøge mulighederne og opholde dem mod hinanden. Særligt i opstartsfasen, er det vigtigt ikke at gældsætte sig for hårdt, selv nu hvis succesen udebliver og man må dreje nøglen om.

Husk at sammenligne 

Hvis man alligevel overvejer at optage et lån til finansiering af den nystartede virksomhed, bør man, inden man tager den endelige beslutning, foretage research og sammenligne de forskellige muligheder for lån. På den måde risikerer man ikke bagefter at sidde og ærgre sig over at opdage, at et andet lån havde været mere fordelagtigt. Når man undersøger lån, må man først og fremmest se på det samlede tilbagebetalingsbeløb, som kan bruges som en slags kilopris for lån. Her fremgår det tydeligt, hvor meget der skal betales tilbage, og hvis man således overvejer at låne 100.000 kr. og det samlede tilbagebetalingsbeløb er 151.000 kr. er prisen for at låne pengene altså 51.000 kr., som skal lægges oveni i selve lånebeløbet.

Hav styr på tilbagebetalingen 

En anden god ting at se efter, når man sammenligner lån, er ÅOP. ÅOP står for årlige omkostninger i procent, og er et procenttal, der giver dig den reelle pris på lånet. Dette tal er nemlig regnet ud fra alle andre faktorer i kombination, og du kan derfor nemt få et overblik over, hvorvidt du har råd til lånet.

Når man vælger at låne penge, skal man huske at sikre sig, at man har mulighed for at tilbagebetale lånet og renterne inden for den aftalte tidsramme. Det er altafgørende, da misvedligeholdelse af et lån kan have store konsekvenser for ens økonomi. Tænk derfor over dette, inden du låner penge til markedsføring.

Klar markedsføringen selv 

Hvis der er tale om en mindre traditionel virksomhed med en fysisk butik, er der mange muligheder for at lave markedsføring selv, ved bl.a. at oprette virksomhedsprofiler på de sociale medier, hvor man kan informere omkring virksomhedens produkter og ydelser. Netop de sociale medier, er en god kilde til at opnå eksponering af ens virksomhed, uden at du behøves bruge penge på annoncering – selvom det selvfølgelig også er en mulighed. Det er muligt at betale sig fra endnu mere eksponering, og det kan man overveje for at få endnu flere følgere og altså potentielle kunder.

Der er flere forskellige ting, man kan have i tankerne om markedsføring af sin nystartede virksomhed, men én ting er sikkert, og det er, at synlighed er altafgørende.