Hjemmeside analyse – en guide

Vil du gerne have mere trafik på din hjemmeside? Og vil du gerne være mere populær, når søgninger bliver kørt igennem Google? Så kan det være en god idé at lave en hjemmeside analyse. Herved får du et indblik i din hjemmesides succesrate, og bliver samtidig klogere på, hvordan du får flere besøgende.

 

Der er flere faktorer, der bestemmer, om din hjemmeside har succes. Det er ofte små ting, der kan skille de succesfulde hjemmesider fra de mindre succesfulde. Er du ikke helt sikker på, hvordan du skal lave en hjemmeside analyse, får du herunder en gennemgang af, hvordan det kan gribes an.

 

Hvad skal jeg kigge efter i min hjemmeside analyse?

Når du skal finde ud af, hvordan din hjemmeside klarer sig konkurrencemæssigt, er der nogle faktorer, der er væsentlige at lægge mærke til. Især hvis du gerne vil forbedre din hjemmesides synlighed på nettet. Herunder introduceres nogle af de punkter, der kan være med til at gøre din hjemmeside til en succes.

 

Meta-title

En titel-kode er den tekst, der kommer frem som overskrift på Google. Det er den overskrift, du har valgt til den pågældende sige. Og den er vigtig for din synlighed på Google. Din titel-kode skal maksimalt være 65 tegn. Det skyldes, at Google kun læser de første 65 tegn. Resten vil derfor være spild og uden værdi.

 

Meta-title bruges af Google til at finde hjemmesiden i de søgninger, der laves, men også til at vægte dit indlæg højere. Et godt tip er at sørge for, at dit nøgleord til den pågældende side findes i din titel-kode. Det giver en større chance for at dukke op, når der en bruger, der søger på ordet.

 

Meta-beskrivelse

Et andet vigtigt fænomen indenfor online marketing er din meta-beskrivelse. Meta-beskrivelse er den korte tekst, som dukker op under din overskrift ude på Google. Den giver din potentielle læser en mulighed for kort at danne sig et overblik over sidens indhold.

 

Derfor er det rigtig vigtigt, at din meta-beskrivelse er spot on. Den kan være med til at bestemme, om du har fået dig en ny læser eller ej. Så selvom meta-beskrivelsen ikke har decideret værdi i forhold til søgemaskinen, så har den stor værdi for din hjemmesides succes.

 

Tip: Inddrag en call-to-action i din meta-beskrivelse. Opfordrer du din læser til at gøre noget konkret, er der større sandsynlighed for, at de rent faktisk gør det.

 

Linkbuilding

Det sidste punkt, vi vil berøre her, er links. Før i tiden galt det om at få så mange links fra andre sider som muligt. Google er dog blevet lidt mere kræsen, når det kommer til links. I dag gælder det altså om at få så mange kvalitetslinks som muligt. Og så kan interne links altså også gøre en forskel.
Her kan du læse mere om hvordan du optimerer din interne linkstruktur

 

Jo flere gode links du har, jo bedre vil Google mene, at netop din side er.
Dog skal din såkaldte linkprofil være så naturlig som mulig, det er naturligvis en lidt “fluffy” størrelse, da ingen reelt ved hvordan Google opfatter eller læser din linkprofil.
Links fra PBN sider katalogsider, eller splogs
kan du med fordel passe på med at overdrive,
Der er mange muligheder for at indhente links fra andre kilder. Men i den senere tid ser det ud til at Google lægger mere og mere vægt på at linket kommer fra en artikel eller andet som er relevant for det indhold du selv har.
Det kan du med fordel tage højde for i din søgen efter relevante sider som du gerne vil have et link fra. 


Læs vores Linkbuilding guide og bliv klogere på hvad du skal være opmærksom på.

 

Du bør også læse om hvordan du skriver gode SEO tekster

Teknisk SEO

Et vigtigt element i din hjemmeside analyse er de tekniske elementer i din side
Det kan virke uoverskueligt at komme i gang med teknisk SEO, særligt hvis du er lidt på udebane.
Dog er der håb, for der findes en lang række værktøjer, der kan hjælpe dig med at finde frem til fejl og mulige forbedringer.

H-Tags
Sidetitler eller “Header-tags” er noget af det første Google kigger på når din side skal læses og forstås.
Derfor er det kritisk at disse spiller fordi google kan have svært ved at forstå hvad din side handler om hvis der ikke er styr på dine overskrifter.

H1-Tags

Så vidt muligt skal der helst ikke være mere end et enkelt H1-tag for hver side, det skyldes at hvis der er mere end et H1-tag kan det skabe forvirring hos Google. Dertil skal H1-tags helst ikke være længere end 65-70 tegn.

H2-Tags
Reglerne for H2-tags er ikke meget anderledes ift længde, men du kan have flere H2-tags på din side uden at det er direkte skadeligt.
Dog bør du begrænse det, hertil kan du med fordel overveje strukturen i din artikelkonstruktion Det kommer der meget snart en artikel om her på siden.

H3-Tags
Disse fungerer bedst som overskrifter til dine underemner, og disse kan du benytte som du synes, dog bør du stadig have fokus på konstruktionen så du ikke forvirrer dine læsere. H3-Tags bør ligeledes  være 60-70 tegn.

pagespeed

Din sides hastighed er afgørende for hvordan den bliver rangeret i SERP (Search engine result page)
Du kan benytte Googles eget testværktøj til at finde ud af hvad du med fordel kan forbedre, der er mange holdninger til testværktøjer i SEO land, og sandsynligvis også derfor der er så mange at vælge imellem, men at benytte et testværktøj udgivet af det organ der definerer din placering på google giver umiddelbart fin mening.
Du kan også vælge at benytte Pingdom som fortæller lidt mere detaljeret og teknisk om hvad du med fordel kan optimere.
Min erfaring er dog at så snart din loadtime er under 1.5 – 2 sekunder er pagespeed optimering primært for sportens skyld, da impact vil være begrænset i den ende af skalaen.

billedoptimering

Optimering af billeder er et afgørende del af din pagespeed optimering, derfor vil jeg lige løbe igennem hvad du kan gøre for at forbedre dine billeder.
Hvis du som de fleste idag benytter wordpress, kan du hente forskellige plugins hertil som hjælper dig på vej når du skla lave en hjemmeside analyse.

WProcket
Autoptimize
Er nogle af de tools som kan hjælpe dig på vej til at finde ud af hvor du skal sætte ind på din side. De fleste af disse er rimelig intuitive, og kommer selv med opskriften. nemt ikke?

intern linkstruktur
Intern linkstruktur har jeg dækket i en anden artikel på siden så jeg vil ikke gå for meget i detaljer her men blot henvise til artiklen om intern linkstruktur.

Dog vil jeg nævnte at det er vigtigt at huske på at det er mennesker der bruger din side, så SEO er ikke det eneste der betyder noget, derfor kan du med fordel sætte dig i brugerens sted, og prøve at finde ud af hvad brugeren helst vil præsenteres for i brugerrejsen. Det er i sig selv ikke en nem opgave men i takt med at siden udvikler sig, bliver du forhåbentlig også klogere på dine besøgende. Hertil er det selvsagt at du bør have google analytics eller et andet sporingsværktøj til at finde ud af hvordan dine brugere opfører sig på din side.

 

Tekniske fejl

Noget af det første du skal gøre er at finde eventuelle fejl på din side.

Disse vil i værktøjer som Google search console, ahrefs, SEMrush, og alle de andre være markeret med rød.
disse bør være øverst på din todo liste.

 

 

Herunder finder du 5 onpage tiltag, der hjælper på den lange bane

Når vi snakker on page SEO, snakker vi de tiltag, du kan lave på din hjemmeside for at få flest mulige besøg. Det er vigtigt at fokusere på god SEO og god struktur på din hjemmeside for at sikre succes.

 

Har du brug for råd til at blive endnu skarpere til din on page SEO? Så læs med her, hvor du får 5 tip til, hvordan din SEO bliver endnu bedre.

 

1: Redirect din hjemmeside bedst muligt

Når dine læsere trykker ind på din hjemmeside, har det stor betydning, hvordan de finder den i søgefeltet. Jo flere der søger efter din egentlig hjemmeside jo bedre. Hvad menes der så med det? Hvis din hjemmeside oprindeligt hedder www.minhjemmeside.dk, vil det ikke give lige så meget værdi, hvis dine læseren tilgår din hjemmeside ved at skrive minhjemmeside.dk. Sørg altså for at vælge den form, som du tror, dine læsere er mest tilbøjelige til at søge efter.

 

2: Hav gode title tags

Title tags kan også beskrives som overskrifter på Google. Og de er vigtige for din ranking på Google. Title tags er den tekst, der bliver vist som overskrift på Google. Det er den, der skal give din læser en ide om, hvad de kan forvente af artiklen. Hold dit tag under 55 tegn og sørg for, at dit søgeord for den enkelte side indgår som en del af overskriften. Sørg dog altid for at have din læser og ikke Google i baghovedet. Det er din læser, der giver værdi, når du sælger en vare, og derfor dem du skal fange.

 

3: Fokuser på din meta description – for din læsers skyld

Din meta description er måske ikke så vigtig SEO mæssigt som gode title tags, men den er mindst lige så vigtig for din læser. Det giver læseren en mulighed for at danne sig et indtryk af, hvad din tekst handler om – og om de kan bruge den til noget. Skriver du ikke en meta description, vil Google selv prøve at udfylde pladsen med noget af teksten fra den givne artikel. Det er ikke altid lige succesfuldt. Skriv gerne dit søgeord som en del af din meta description, og hold teksten skarp og præcis på de 150 tegn, du har til rådighed.

 

4: Hav fokus på dine overskrifter

Her er der tale om de overskrifter, du bruger i brødteksten – også kendt som underoverskrifter. Sørg for at din hjemmeside kun har én hovedoverskrift. Med dine underoverskrifter kan du fremhæve, hvad der er mest vigtigt i din tekst. Det giver dig også mulighed for at gøre teksten mere overskuelig for din læser. Og så gavner det dit søgeord, hvis det indgår i nogle underoverskrifter.

 

5: Lav din hjemmeside responsiv

At en hjemmeside er responsiv betyder, at den tilpasser sig det medie, som kunden tilgår den fra. Klikker en kunde ind på din hjemmeside fra sin mobil, skal hjemmesiden se lige så fin og indbydende ud, som hvis det var fra en computer. En responsiv hjemmeside giver flere besøgende, hvilket er et plus hos Google.