Sportsponsor – derfor kan det være en god idé

Mange virksomheder vælger at blive sportsponsorer, og det er næppe en så tosset idé. Sportsponsorater kan nemlig føre meget godt med sig. Især kan det være et stærkt led i en virksomheds marketingstrategi og branding. Der er således sjældent blot tale om velgørenhed, når en virksomhed vælger at sponsorere.

 

Samarbejdet mellem de store virksomheder og sportshold

pexels-photo-1884574-1 Sportsponsor - derfor kan det være en god idé

Foto af Tembela Bohle / Caption: Fodbolden er en af de store sportsgrene, som sponsoreres flittigt – både herhjemme og i udlandet.

 

Uendelig mange store virksomheder sponsorerer sport. Det er tilfældet for sportsbrandet Adidas, som har sponsoreret den engelske fodboldklub Manchester United samt flyselskabet Emirates og de har også sponsoreret italienske AC Milan. I Danmark har fodbolden også haft store sponsorer. I mange år gemte de største danske fodboldspillere sig bag titlen som 1. division. Et mere kreativt navn kom til i 2017, da et navnesponsorat blev sat i værk. Siden da har NordicBet Liga været det officielle navn for Danmarks bedste fodboldspillere. Også i andre store sportsgrene er sponsorater udbredt. Bliver vi i Danmark, kan nævnes herrelandsholdet i håndbold, som for tiden er sponsoreret af energiselskabet Norlys. I udlandet har sportsbrandet Nike i mange år sponsoreret basketballholdet LA Lakers, og sådan kunne vi faktisk blive ved. Sagen er nemlig den, at sportsponsoraterne er talrige – og det er med god grund.

 

Sponsorater som en del af en marketingstrategi

 

Når virksomheder vælger at sponsorere sport, er der sjældent tale om ren og skær velgørenhed. I stedet fungerer sponsoraterne som en del af en marketingstrategi. Især hvis virksomheden formår at skabe en positiv historie og association mellem dem og det sportshold, de sponsorerer, kan der være tale om et vigtigt led i en marketingstrategi. Når virksomheden i mål med det, kan det blandt andet føre til brandloyalitet blandt fans af sportsholdet. Desuden er der potentiale for at nå ud til et nyt og større publikum. I takt med, at en virksomhed bliver sponsor for et hold, vil det hold ofte begynde at reklamere for virksomheden. Det kan ske i form af spilledragter, som bærer firmaets navn og logo eller via skilte på hjemmebanen, som reklamerer for firmaet. Det kan også ske ved, at sportsholdet inkorporerer virksomhedens navn i deres navn. Disse tiltag skaber alle større synlighed. Virksomheden vil nu blive set og hørt, og det kan føre til et nyt og større publikum.

 

Effekten smitter af på hjemmesiden

 

Mange virksomheder, som sponsorerer sport, kan nikke genkendende til, at deres sponsorat har ført til en øget aktivitet på deres hjemmesider. Især hvis virksomheden har formået at arbejde strategisk med sponsoratet, kan det føre til mere aktivitet på hjemmesiden. Eksempelvis kan det hjælpe, hvis der på sportsholdets hjemmeside eller sociale medier bliver linket til virksomhedens side. En anden tilgang kan være at lade sportsheltene optræde på virksomhedens hjemmeside for eksempel i form af interviews eller gæsteblogge. Disse interviews og gæsteblogge kan siden deles på sportsheltenes sociale medier, hvilket dirigerer trafikken tilbage til virksomhedens side.  Således kan sportsponsorater være et strategisk led i at skabe mere aktivitet på virksomhedens side, og det er jo netop i den online verden, at mange ting sker. Derfor er der heller ingen dårlig ting, at et sportsponsorat kan føre til større online aktivitet. Mange virksomheder bygger så videre på dette med yderlige online markedsføring og arbejde med SEO for at øge synligheden.

 

På mange måder er der altså tale om en win-win-situation, når det kommer til sportsponsorater. De store sportshold og sportshelte modtager støtte og økonomisk hjælp fra virksomhederne, så de kan fortsætte med at bestå og blive klædt ordentligt på til kamp. Dog handler det ikke blot om velgørenhed. Virksomhederne vinder nemlig også på at sponsorere. Faktisk er sportsponsoraterne som oftest en aktiv del af virksomhedernes marketingsstrategier.