Mens mange finder pressemeddelelsen forældet og en temmelig ineffektiv metode til at levere indhold, er sandheden, at pressemeddelelsen langt fra er død.
Der er mange målgrupper online, der stadig er afhængige af pressemeddelelser som centrale informationskilder.
Det kan være af tradition eller blot dybe marketingsrødder, men pressemeddelelser bruges fortsat og af mere end kun PR-afdelinger. Mange forskellige typer pressemeddelelser tjener mange forskellige formål.
Effektive og relevante pressemeddelelser
Men hvis du er interesseret i at oprette effektive og relevante pressemeddelelser – også til udsendelse. Så bliver du nødt til at forstå historien, dens udvikling i et voksende indholdsunivers og alle de muligheder, du har til rådighed for dig.
Se denne artikel som dit minikursus i informationer om pressemeddelelser:
- Et kort historisk indblik i pressemeddelelsen
Pressemeddelelsen stammer fra året 1906, efter at et togvrag i New Jersey tog over 50 menneskers liv. På ulykkestidspunktet var toget ejet af Pennsylvania Jernbaneselskab.
Overskriften var: ”Statement from the road” og pressemeddelelsen blev lavet af Pennsylvania Railroad.
Som svar på den tragiske ulykke udsendte jernbanevirksomhedens reklamekspert, Ivy Lee, en pressemeddelelse, der detaljeret fortalte hvad der var sket. Udgivelsen opnåede en sådan reklame og omtale, at selve The New York Times offentliggjorde den. Og ifølge rygtet, nøjagtigt som den var skrevet.
Grundlaget for journalistisk integritet
Udsagnet udstedt af Ivy Lee og offentliggjort af aviser antages at være den første af sin art.
Ivy Lee fulgte op med en “Erklæring om principper”, da han blev anklaget for at forsøge at manipulere pressemeddelelser, der siden har fungeret som grundlaget for journalistisk integritet:
Metoden – at offentliggøre nyheder på et selskabs vegne og gøre det ærligt – førte til en spærring af andre virksomheder, der offentliggjorde pressemeddelelser for at annoncere selskabsnyheder.
Udviklingen af pressemeddelelsen i et univers med voksende indhold
Mens vi nu har flere måder at modtage information på og endda ved lynets hastighed, er mange stadig afhængige af pressemeddelelser som deres primære kilde til nyheder og skabelsen af nyt indhold.
Faktisk viser undersøgelser at knap 50% af alle mennesker i vestlige lande får deres nyheder fra onlinekilder, og lidt over 30% får deres nyheder primært fra nyhedsbureauer.
Hvad er fordelene ved pressemeddelelser?
Det korte svar er, at de giver målrettede forbrugere og interesserede parter relevant og værdifuld information om din virksomhed, produkter og serviceydelser.
Men der er mange ekstra fordele ved at bruge en pressemeddelelse:
- Øget trafik fra strategisk placering af søgeord i teksten
- Pagerank-forbedringer fra links på gode hjemmesider
- Distribution og henvisningstrafik på tværs af nyhedsmedier
- Frisk indhold til hyppig indeksering og forbedret autoritet
- Udbredt eksponering fra sociale delingsaktiviteter
- Indhold til journalister og interesserede parter.
Hvor finder man pressemeddelelser?
Søg blot på ”pressemeddelelse” på nettet – og du vil finde flere hjemmesider som viser og udgiver pressemeddelelser i Danmark. Nogle af de mest fremtrædende er: Pressemeddelelse.dk, Via Ritzau og Mynewsdesk. Alle tre informationstjenester har dagligt nye pressemeddelelser om alt fra nye produkter og services, informationer om hjemløse, økonomiske tal fra virksomheder, iværksættere og nyheder fra Det Offentlige.
På de tre nævnte informationstjenester er der udover udgivelse af pressemeddelelser – også muligt at videredistribuere pressemeddelelserne ud til landets største nyhedsmedier, dagblade, ugeaviser, fagblade, blogs, sociale medier o.l.