Alle har noget som de kan lære andre. Tror du ikke på det – så tænk dig om igen. Måske er du fantastisk til at strikke, eller til at lave svensk pølseret, eller til at se den bedste farvesammensætning i rum… Det, du er god til, kan du bruge til at lave et onlinekursus – der kan sælge nat og dag, året rundt. Lyder det herligt? Ja, det gør det nok – så lad os komme i gang.
En anden metode til at finde muligheder og indhold til et nyt onlinekursus er ved at kigge i statistikprogrammet for din hjemmeside (hvis du altså har sådan en…). Oftest kan man i statistikkerne se, hvilke ord og sætninger som folk har søgt på, enten for at finde din hjemmeside eller imens de har været på din hjemmeside.
F.eks. kunne der måske findes en søgning på ”passer gul og rød farve sammen”, eller ”hvordan strikker jeg hurtigst en sweater”, eller ”hvordan lærer jeg mit barn at rydde op og holde orden”. Og ud fra disse behov som folk har – og som vises via deres søgninger – så har du nu på grund af denne indsigt mulighed for at lave et nyt onlinekursus til dem.
Lav dit eget onlinekursus
Internettet har givet os en masse fordele gennem årene, og en af dem er evnen for enhver, hvor som helst, at lære nye færdigheder. Du behøver ikke længere at tilmelde dig et dyrt universitetskursus for at lære et nyt fag eller udvide dine færdigheder; i dag er der masser af onlinekurser til rådighed. Og har du lyst, så kan du endda lave dine egne onlinekurser.
At lave et onlinekursus er en god måde til at hæve niveauet for din blog eller din hjemmeside. Med et onlinekursus kommer du ikke kun til at fremstå som dygtig i din branche, men du kan også tjene masser af penge via din blog eller hjemmeside. På verdensplan omsættes der hvert år for mange milliarder kroner inden for onlinekurser. Men hvordan laver du præcist et kursus, som andre skynder sig at købe?
Vælg det rigtige emne til dit onlinekursus
At vælge et emne til dit onlinekursus er ikke helt lige så simpelt som at vælge dit yndlingsemne og springe på hovedet ind i det. Hvad du virkelig skal gøre for at vælge det rigtige emne til dit onlinekursus er at bestemme, hvilket problem din målgruppe (altså personerne som du gerne vil sælge din viden til) står overfor regelmæssigt – så hjælp dem med at løse det.
Hvis du f.eks. er utrolig interesseret i økonomistyring, men din blog eller din hjemmeside handler om kogekunst, så vil et onlinekursus om økonomistyring nok ikke være det rigtige for dig. I hvert fald ikke hvis du blander begge dele sammen. Vælger du derimod at lave en ny blog eller hjemmeside omkring økonomistyring – så er der intet til hinder for at du også der laver et onlinekursus om økonomistyring.
Genbrug gerne indhold som du allerede har
Når du har valgt emnet for dit onlinekursus, så er det tid til at komme i gang med at oprette indholdet. Men begynd ikke fra bunden af! Hvis du har valgt et emne, skal du helst allerede have relevant indhold på din blog eller hjemmeside af samme slags; så genbruge det og kom hurtigt og godt i gang.
Naturligvis bør dit onlinekursus ikke have indhold, som du i forvejen giver ud gratis – ellers får du masser af utilfredse kunder, der ønsker deres penge tilbage. Pointen er at tage det vellykkede indhold, som du allerede har skrevet, og udvide det på et dybere niveau. Genanvendelse og uddybning af eksisterende indhold sparer dig tid i forbindelse med produktionen af dit onlinekursus.
Tag dit mest populære indhold, og udvid det for at skabe en dybdegående, engagerende læringsoplevelse.