Det er nok ikke nogen hemmelighed, at der i løbet af 2020 er blevet arbejdet mere hjemme end nogensinde før. Mange har taget hjemmearbejdsdagene til sig, men det betyder ikke, at vi har droppet helt at komme på kontoret. Faktisk viser flere undersøgelser, at vi generelt foretrækker at veksle mellem hjemmearbejde og på kontoret.
Derfor er møbleringen af kontoret stadig en essentiel del af arbejdsmiljøet, dog kræver de nye tider at man tænker i andre baner, i forhold til opdeling af kontoret.
I den forbindelse kan man med fordel bruge ergonomiske kontormøbler, som sikrer at medarbejderne har lyst til at komme tilbage på kontoret. For udover den forøgede risiko for at blive smittet på arbejdet, kan det også holde medarbejderne tilbage, hvis de ikke har behagelige kontormøbler at vende tilbage til.
Inddel kontoret i zoner
Mange moderne kontorer har et åbent landskab, hvor der er plads og mulighed for at snakke på tværs af kontorpladserne. Det skaber nemlig en bedre arbejdsdynamik, hvor man nemt og hurtigt kan få fat på sine kollegaer. Man kan dog nemt glemme at overholde sikkerhedsrådene omkring afstand hinanden imellem, og derfor giver det god mening at opdele kontoret i forskellige zoner. Er ens kontor ikke stort nok til at opdele det i zoner, kan man alternativt aftale forskellige dage man møder ind på kontoret. På den måde undgår man for mange medarbejdere klumpet sammen på et lille område, og dermed at alle, i værste tilfælde, bliver smittet på samme tid.
Husk at tænke virksomhedens identitet i indretningen
Selvom man muligvis er nødsaget til at ændre indretningen på kontoret for at overholde regeringens retningslinjer, er det vigtigt man husker at tænke sin virksomheds identitet ind i indretningen. Er man f.eks. en kreativ virksomhed, skal der stadig være plads til den skæve og lidt utraditionelle kontorindretning, som skaber omgivelser til at tænke kreativt.
Der findes nemlig ikke én løsning som passer til alle virksomheder, og nogle steder er man måske nødt til at gå væk fra det åbne kontorlandskab for en stund, i hvert fald indtil Corona igen blot er en øl.
Med det sagt, så skal man huske på at medarbejdernes ve og vel altid skal være i højsædet. Derfor skal kontormøblerne behage den enkelte medarbejder, da man trods alt skal være på sit arbejde i gennemsnit 8 timer på hverdage. Derfor vil vi altid anbefale, at man prioriterer ergonomi fremfor indretning.