Derfor skal du annoncere med Google Ads på eget brandnavn

 

Google Ads er en effektiv annonceringsform, som de fleste virksomheder har gavn af at benytte. Men hvorfor betale for søgninger, der specifikt vedrører dit brand? Få svar her.

PPC står for “Pay Per Click”, og er betegnelsen for måden, hvorpå eksempelvis Google Ads fungerer. Du betaler udelukkende, når en bruger klikker på din annonce. De fleste, der varetager en PPC-konto, leder efter en strategi, der gør dem i stand til at slå konkurrenterne.

 

Der findes flere former måder, du kan gøre det på. Et af dem, der ikke er så udbredt, er ved at betale for en brandet søgning – altså en søgning, på dit eget brandnavn. For hvorfor bruge penge på at reklamere på dit eget brand, når brugeren alligevel har søgt på det? Det får du et par gode grunde til herunder.

Google Ads har to overordnet to søgeresultater

Google fungerer, som de fleste ved, at brugeren, der søger, mødes af forskellige søgeresultater, rangeret efter de resultater der matcher dennes intention bedst muligt. De øverste søgeresultater består typisk af Google Ads-annoncer. Altså, betalte annoncer.

 

Under de betalte annoncer kommer de organiske søgeresultater. Det er dem, der ikke bliver betalt for, og som Google vurderer, er de meste relevante på den specifikke søgeforespørgsel, brugeren har indtastet.

Sådan defineres en brandet Google søgning

Hvis en bruger indtaster en søgeforespørgsel i Google, der indeholder din virksomheds navn, er der tale om en brandet søgning. Det kunne eksempelvis være, hvis en bruger søger efter “bilka sofa”.

 

Her har brugeren besluttet sig for, at han vil handle hos Bilka, og ønsker derfor bare at tage en genvej via Google til Bilkas kategori, der indeholder sofaer. Dette kaldes også for en “navigationssøgning”.

 

Dette er en brandet søgning, og det kan være fristende at tænke, at når brugeren alligevel leder efter en specifik side på min webshop, så behøver jeg ikke at smide penge efter annoncering. Du tænker måske, at det bare er penge ud af vinduet? Uanset hvad, er det ikke tilfældet.

Derfor skal du annoncere på Brand søgninger

Godt SEO-arbejde rykker din hjemmeside eller webshop højt op i Google på de søgninger, der er relevante for din virksomhed, men det er ikke altid nok. De øverste søgeresultater er næsten altid domineret af annoncer – særligt på de søgninger, hvor der er penge at hente.

 

Selvom din hjemmeside eller webshop klarer sig godt i de organiske søgeresultater, er det vigtigt, at du også annoncerer på de samme søgeord og -fraser.

#1: Du dominerer søgeresultaterne

Det handler om at få så meget plads i søgeresultaterne som muligt, og derfor er det en god idé at investere i at blive vist i de betalte annoncer, selvom du er godt placeret i de organiske. Det giver mere eksponering og mere opmærksomhed.

#2: Undgå, at konkurrenterne stjæler din plads

Det er ikke kun dig, der har mulighed for at annoncere på søgninger, der indeholder din virksomheds brand. Det kan dine konkurrenter også. Undgå, at dine konkurrenter driver trafik via dit brand ved selv at snuppe spaltepladsen.

#3: Prisen for et Google Ads klik er lav

De fleste Google Ads ekspert konsulenter leder efter billige søgeord, som de kan annoncere på. En brandet søgning er en søgning, der er yderst relevant for din virksomhed, hvorfor du ofte får en billig klikpris ved at annoncere her. Det kan faktisk ikke betale sig at lade være.

#4: Du får varme leads af høj kvalitet

Hvis en bruger søger efter dit brand, er det ofte fordi, de allerede har besluttet sig for at handle hos dig – eller i hvert fald kender til din virksomhed og er nysgerrige på, hvad du tilbyder.

 

Her har du mulighed for at brande din annonce, så den imødekommer deres intention, og du har samtidig mulighed for at lede dem hen til præcis den side, du ønsker. Det er ikke altid muligt i søgeresultaterne, som du har mindre kontrol over.