Sådan øger du profitabiliteten på din webshop

De fleste webshopejere konkurrerer hårdt mod hinanden om at vinde trafikken ind på deres webshops. Det kender du med stor sandsynlighed til allerede. Det er derfor også nemt at kaste uendeligt med penge efter marketing for at øge antal besøgende, med formålet om i sidste ende at øge omsætningen på din webshop. Men er det den eneste måde du kan øge din omsætning på?

Selvfølgelig er der mange tiltag, du kan gøre inden for marketing, for at få besøgende til at komme ind på webshoppen organisk, men du kan faktisk også arbejde med CRO, også kaldet konverteringsoptimering, på din webshop og på den måde konvertere flere af de besøgende du allerede har i dag. Prøv engang at tænke over hvad en stigning på bare 0,5% i konverteringsraten kan betyde for din omsætning? Omsætter du allerede for få millioner om året, kan det have rigtig stor stor betydning. Alt sammen uden du allokere flere penge til marketingbudgettet.

Hvad betyder CRO?

CRO er forkortelsen for Conversion Rate Optimization. På dansk direkte oversat til “konverteringsrate optimering”, eller oftest trukket sammen til konverteringsoptimering. Det er nemlig meget aktuelt for webshopejere, og mange er de senere år begyndt at arbejde strategisk med at øge deres konverteringsrate. For dig som webshopejer, betyder det nemlig at du tjener flere penge på de besøgende, som du allerede har på din webshop.

Ofte skal der ikke engang de helt store ændringer til, for at kunne øge konverteringsraten på din webshop. Det kan nemlig være en lille ting som en placering af et bestemt element på din webshop, som ændres. Det vigtigste når du arbejder med konverteringsoptimering, er altid, at du baserer dine ændringer på data og ikke inspiration fra andre webshops.

Hvordan øger man sin konverteringsrate?

Der er nemlig mange parametre og tiltag, du kan ændre for at øge din konverteringsrate. Grunden til vi tidligere skriver, at det er vigtigt, du baserer dine optimeringer på data og ikke fornemmelser er, at det er individuelt for hver webshop. Hvad der kan få konverteringsraten til at stige med 50%, måske endda 60% på én webshop, er med garanti ikke det samme for en anden webshop. Derfor er det vigtigt at forstå dataen fra din egen webshop, for at kunne forstå, hvor der bør laves ændringer, der kan få konverteringsraten til at stige.

Det vil derfor også sige at, der ikke er et enkelt svar til, hvordan du øger din konverteringsrate, da det er individuelt fra webshop til webshop. Et andet element af CRO, der er vigtigt at tage med er, at det er vigtigt at opsætte forskellige splittests, til at teste de hypoteser du har, så du får noget konkret data på, om dit tiltag rent faktisk vil øge konverteringsraten. Dette er også grunden til, at mange webshops får hjælp fra et erfarent bureau til at stå for løbende konverteringsoptimering. På den måde kan du fokusere på at drive din webshop, og samtidig få den nødvendige hjælp og sparring til at implementere vigtige ændringer på din webshop, der i sidste ende får flere besøgende til at konvertere til et køb på din webshop.