Sådan markedsfører du et svært produkt

Er du interesseret i markedsføring, så ved du måske, at der er stor forskel på, hvordan man markedsfører forskellige produkter. Nogle produkter er nemme og mere ligetil, mens andre produkter, såsom mere pikante og vovede produkter, kan være krævende at lægge en god markedsføringsstrategi for. Det vil vi undersøge nærmere her.

Efterhånden er det logik, at man må overveje sin markedsføringsstrategi grundigt, når man vil på markedet med et nyt produkt. Det gælder for alle produkter og brancher. Strategien vil naturligvis variere alt efter, hvad produktet er. Er man en webshop er der for eksempel ikke lang betænkningstid forbundet med et køb. Men sælger man en kompliceret service såsom en konsulentydelse, så handler ens kunder ikke lige så impulsivt.

Eksempler på branche og markedsføring

Det er klart, at hvis produktet er en simpel ting, såsom en lampe eller et stykke tøj, så bruger vi som forbrugere ikke lige så lang tid på at overveje vores køb, som hvis det er en kompleks og dyr ting, vi skal investere i. Det tager længere tid at ”varme ens kunder op” hvis det er en indviklet ydelse, og det bør ens marketingindsats tage højde for.

Omvendt gælder det for webshops, der sælger produkter, som brugerne forstår med det samme. Det betyder blandt andet, at der er kort vej fra tanke til handling, og forbrugerne vil være langt mere impulsstyrede fremfor logiske. Hvis du vil se et eksempel på en webshop med en kort købsproces, fordi de sælger produkter så se mere på eroti.dk.

Kommunikationen i fokus

Eroti benytter her en simpel hjemmeside med meget overskuelig navigation. Produkterne er placeret i centrum og har en kort beskrivende tekst. Derudover er prisen i centrum. Det er klart, at prisen har indvirkning på forbrugerne købelyst. Hvis produktet er billigt, vil man gerne slå sig på prisen i markedsføringen, da det kan være en effektiv tricker.

Det kan også være effektivt at benytte sig af emailmarketing, når man sælger et produkt. Her vil man kunne smide tilbud ud til læserne i nyhedsmails. Derudover vil man også kunne kampagner med rabatkuponer som en effektiv strategi, for at lokke forbrugerne ind på webshoppen. Emailmarketing er en af de mest oversete kommunikationsstrategier.

Det kan være en god idé at køre samme kampagne på tværs af flere platforme for at nå bredt ud med sit budskab. Dertil findes der mange løsninger indenfor retargeting, som også kan være meget effektivt.