Hvad er et bureau egentlig for en størrelse?

Hvis man studerer inden for faget, eller arbejder inden for branchen, har man sandsynligvis hørt ordet bureau før. Men hvad er et bureau, hvem arbejder på et bureau og hvad er forskellen på de forskellige slags bureauer?

Det kommer vi nærmere på i denne artikel, hvor vi vil gå tættere på hvad et bureau er, og hvilke opgaver de forskellige bureauer kan hjælpe dig og din virksomhed med.

Kontor

Ordet ’bureau’ kommer fra det franske sprog, der oversat til dansk betyder ’kontor’ eller ’skrivebord’. Et bureau er et ’kontor’firma der varetager flere forskellige arbejdsopgaver. Disse arbejdsopgaver er oftest bestemt af det ord der kommer inden ordet bureau. Et rejsebureau arbejder således med administration af rejser, et PR-bureau arbejder med Public Relations, og et mediebureau arbejder med medier.

Fra projekt til projekt, og kunde til kunde

For de fleste bureauer gælder det at de arbejder projektorienteret. At arbejde projektorienteret vil sige at ens arbejdsgang går fra projekt til projekt, og kunde til kunde. For et PR-bureau kan det være at en kunde får hjælp til en løsning, hvorefter samarbejdet er færdigt. Dette gælder indtil de skal have hjælp til et nyt projekt, hvor de kan hyre et nyt bureau eller vælge det samme igen.

Forskellige slags bureauer

Ved mediebranchen er det dog at grænserne mellem bureauerne flyder sammen. Arbejdsopgaverne og de kompetencer som et bureau har, er nemlig afhængigt af det personale de har og de kompetencer de har fokus på, mere end det navn de har. Således kan et mediebureau godt være ansvarlig for markedsføring og brandawareness for en kunde, på samme måde som et brandbureau eller et reklamebureau ville gøre det.

Et eksempel på et reklamebureau er bureauet MediaGroup Worldwide, der både arbejder business to business og business to consumer, og udfører en række forskellige opgaver, der varierer fra medieplanlægning og medieindkøb til søgemaskineoptimering og strategi og rådgivning.

Du kan også støde på betegnelser som digitalt bureau, der definerer dem selv som virksomheder der hjælper deres kunder med hele palletten af digitale kompetencer som et firma skal have. Dette dækker opgaver som bl.a. hjemmeside, reklamer og branding. Der er også en idé bag at have ét bureau til at udføre mest muligt, da du på denne måde sikrer dig at der er en rød tråd gennem hjemmeside, brand og reklame.

Der findes også andre eksempler på bureauer, eksempelvis nyhedsbureauer og billetbureauer, der naturligvis arbejder med nyheder, og sælger billetter.