Sådan markedsfører du din virksomhed gratis
Som nyudklækket virksomhedsejer, er der typisk ikke det store marketingbudget at gøre godt med. Her får du tips til konkrete tiltag, som styrker eksponeringen af din virksomhed.
Der findes masser af muligheder for at markedsføre din virksomhed på nettet. Mange af dem koster penge, men det gode er, at der er næsten lige så mange muligheder for at markedsføre din virksomhed gratis.
Lav en hjemmeside
Det vigtigste for dig, der har en nystartet virksomhed, er, at du har en hjemmeside, som du kan markedsføre. Det koster heldigvis ikke ret meget, og du kan faktisk bygge den selv uden ret meget teknisk snilde.
WordPress, der er verdens mest anvendte CMS, er gratis at bruge. Der findes adskillige temaer, du kan installere, så du får en plug and play-løsning, hvor du bare skal ændre i billeder og tekster, så de matcher din virksomhed.
Søgemaskineoptimering
Når du har udarbejdet din hjemmeside og fundet dig et godt domæne, bør du begynde at arbejde med søgemaskineoptimering. Du kan finde en masse information om emnet på nettet, og der findes ligeledes adskillige værktøjer, der kan analysere din hjemmeside og give dig konkrete tips til, hvordan du optimerer den.
Det er vigtigt, at dit indhold er udarbejdet, således de matcher de kriterier, søgemaskinerne vurderer dit site ud fra. Når du er sikker på, at dit indhold er korrekt opsat, skal du bygge links til din hjemmeside.
Linkbuilding er en disciplin, der går ud på at oprette links fra eksterne hjemmesider, som peger ind på dit site. I Googles optik er et link det samme som en anbefaling, så jo større og troværdige de sider, du får links fra, er, jo bedre placeringer vil du få.
Nyhedsbreve
Du vil opleve, at der stille og roligt kommer trafik ind til din hjemmeside, når du begynder at arbejde med søgemaskineoptimering. Den trafik skulle gerne blive til kunder, men det er ikke altid den besøgende er klar til at købe endnu.
Derfor kan du med fordel forsøge at generere leads i form af tilmelding til nyhedsbrevet, hvis de besøgende endnu ikke er klar til at gøre en handel med dig. Når du har dem på din nyhedsbrevsliste, kan du stille og roligt begynde at sende mails med gode tilbud og så videre ud.
Sociale medier
Sociale medier som Facebook og Instagram er fantastiske til at skabe synlighed omkring din virksomhed, uden det behøver at koste noget. Det kan være svært at få følgere i starten, så start med at invitere venner og familie til at synes godt om din side.
Når det er gjort, kan du med fordel starte en konkurrence med opfordring til at sprede budskabet om din virksomhed. Generelt bør du sørge for at poste godt content til dine følgere. Stille og roligt vil du opleve, at din følgerskare vokser, og du vil måske få nogle salg på baggrund af din aktivitet på de sociale medier.
Nøglen til en succesfuld strategi på de sociale medier er kontinuitet i det, du poster. Sørg for, at det er relevant for din målgruppe – og at du bliver ved med at være ihærdig, selvom der måske ikke er så meget aktivitet i starten.