Der skal ikke herske tvivl om, at der er rigtig mange datingsider, der gør brug af markedsføring i søgemaskiner. At det netop er her, at de har valgt at lægge en stor del af deres fokus, er dog ikke uden grund.
Tværtimod er der faktisk flere grunde til, at det er tilfældet. Naturligvis er det ikke noget, der gør sig gældende for alle datingsider, men for en stor del af dem, gør det. Den primære årsag er selvfølgelig, at det er her, at de har størst chance for at finde potentielle nye medlemmer.
Mulighed for at målrette markedsføringen
En af fordelene ved at markedsføre sig i søgemaskiner som Google er, at det er muligt at målrette sin indsats. Hvis man f.eks. driver en række datingsider for 50+, kan man målrette sin markedsføring til søgning, der har relevans for sådanne datingsider.
Det kan f.eks. give god mening at have gode placeringer på søgninger, der handler om seniordating. Hvis man har det, vil man kun ramme potentielle medlemmer, der er +50 år gamle. Det er ikke tilfældet, hvis man f.eks. ligger nr. 1, når folk søger efter ‘datingside’ på Google.
Det er her, de potentielle medlemmer findes
En stor del af dem, der har et ønske om at oprette sig på en datingside, bruger Google til at finde den. Hvis man driver en datingside, og derfor ikke er at finde på Google og andre søgemaskiner, betyder det, at man går glip af potentielle nye medlemmer.
Det kan godt lade sig gøre at hverve medlemmer på anden vis, men langt de fleste, der er på jagt efter en datingside, vælger at gøre brug af Google til at finde den. Derfor gælder det om at være til stede her, da det er her, man kan finde en stor del af de potentielle medlemmer.
Ikke alle datingsider kan annoncere på de sociale medier
Hertil er det også værd at nævne, at det ikke er alle typer af datingsider, der har mulighed for at bruge de sociale medier til at annoncere. Driver man f.eks. en datingside, der har relation til enten sugar- eller sexdating, så kan det ikke lade sig gøre.
Ydermere er der også grænser for, hvor kreativ man kan være med sine annoncer, hvilket kan gøre det svært at skille sig ud. Derfor er der mange datingsider, der beslutter sig for at bruge en større del af deres ressourcer på markedsføring i søgemaskinerne.