Det er efterhånden svært at finde virksomheder, som ikke som minimum hævder, at de har en AI strategi. Og det hævdes også, at de steder AI først vil disrupte den normale dagligdag, er i high-tech virksomheder – og denne kategori hører spiludviklerne absolut til.
I denne artikel vil vi se på hvordan AI kommer til at kunne revolutionere spiludviklingen, og vi kommer til at se på hvordan det blandt andet kan påvirke casinospil, som man for eksempel kan finde på vulkanvegas, men også hvordan de kan påvirke andre typer af spil, som ikke vedrører gambling.
Betydning af AI i Casino Spil Oplevelsen
Grunden til at det er relevant at se på casino spil og AI, er at casino spil er underlagt en lang række strenge regler og reguleringer, som normale spil ikke er. Casino spil har en lang liste af compliance påbud de skal overholde, og derfor er det meget interessant at se på hvordan AI kan inkorporeres i dette, da det også siger noget om hvordan lovgivninger omkring mere generel brug af AI kan komme til at se ud.
Nogle af de steder hvor der med fordel kan bruges AI i casino gaming er blandt andet;
- Mulighed for at tilpasse spillenes RTP og volatilitet til den enkelte spiller
- Forhindring af problematiske spilmønstre
- Proaktiv hjælp til gamblere med spilleproblemer
Justerbar Varians
Casino spil bliver nydt af millioner af spillere verden over, hver eneste dag. Men med så mange spillere, bliver det også svært at skabe spil der føles “perfekt” for den enkelte spiller. Nogle ønsker måske en høj volatilitet, andre en lavere. Og det bliver ikke lettere af, at vi måske nogle gange gerne vil spille et spil med en høj volatilitet, men at vi den næste dag gerne vil have en lavere. Her vil AI kunne hjælpe med at tilpasse volatiliteten, for eksempel ud ved at lære dine handlingsmønstre, og se på hvor høje bets du laver på hvilke tidspunkter af dagen, og så videre.
Dette er dog også ét af de steder der er hårdest beskyttet af lovgivning og reguleringer, så hvis AI kan komme ind på dette område, vil det kræve, at der bliver taget nogle lovgivningsmæssige beslutninger, som også kan påvirke brugen af AI uden for sektoren.
Beskyttelse af spillere
Casinoerne arbejder på højtryk for at beskytte deres spillere – både mod udefrakommende svindel, men også mod de problematiske adfærdsmønstre, der kan ligge i dem selv. Her kan AI være en stor hjælp, da en AI vil kunne spore adfærdsmønstre, og vurdere om spillerne foretager desperate handlinger.
Nogle casinoer benytter allerede disse mønstre til at spore spillernes adfærd, men med en AI kan man på en mere proaktiv facon beskytte spillerne, sende pop up beskeder om at de måske bør tage en pause, henvis til stoplinjen eller andet.
Store Spilverdener
Når det kommer til traditionel gaming, kan man typisk inddele dem i to forskellige hovedkategorier; closed-world eller open-world spil. Et closed-world spil er de traditionelle spil med baner, hvor du skal kæmpe dig igennem forskellige opgaver. Nogle eksempler på disse er:
- FIFA
- Counter-Strike
- Call of Duty
- DOTA2
Open-world spil er en nyere genre, og blev mere populær, i takt med at vi fik mere processorkraft til rådighed. De kan kendes ved, at der måske er faste missioner i spillet – men hvordan du når derhen, er mere eller mindre op til dig. Nogle af disse spil bruger enorme maps, hvor det bogstaveligt talt ville tage dage at nå fra den ene ende af den anden (medmindre man bruger spillenes indbyggede transportmuligheder). Disse spil er eksempelvis:
- Fallout serien
- World of Warcraft
- Elder Scrolls
Mange af disse spil er populære og elskede, lige præcis på grund af deres open-world, men det giver spiludviklerne et par problemer. Verden skal jo bygges – og den skal bygges af programmører og designere, og det kan godt ende med at blive en dyr kvadratmeterpris.
I begyndelsen kunne man nøjes med at have et stort map, uden at have så mange detaljer – men i takt med at spillerne er blevet mere kræsne, forventer de også en vis detaljegrad – hvilket betyder at det bliver dyrere at lave disse maps.
Her kan generativ AI være med til at opbygge disse maps hurtigt og billigt, uden at en programmør eller en designer behøver være inde over. Og hvad der er endnu bedre er, at det ikke engang skal bygges på forhånd. Ved at inkorporere denne AI i spillet, kan spillet “bygge sig selv” op undervejs. Det betyder at det ikke behøver tage flere timer at installere og opdatere spillet, men at du får genereret det “map” du skal bruge undervejs.
Dette er særligt interessant når man ser på stigningen af cloud gaming, hvor man streamer spillet fra en kraftig computer der står hos en udbyder. Hvis hver brugers map skulle lagres på denne computer, kunne der hurtigt opstå problemer, men det kan man komme uden om, ved at lade spillet generere sig selv.