Influencer marketing ses i større og større omfang overalt. Der bruges både mikro og makro influencers mere end nogensinde før. Fitness-industrien er en af de brancher, hvor denne marketing form ses i særligt høj grad, som dette skriv berører
Mikro og makro influencers
De fleste ved hvad en influencer er i disse dage. Men ikke alle ved, hvad henholdsvis en mikro og makro influencer er. En mikro influencer har færre følgere, hvor en makro influencer har mange følgere. Der er ikke noget fast punkt, hvor man går fra mikro til makro. Dog nævnes det af mange, at har man under 10.000 følgere, så er man at anse som en mikro-influencer. Her ses i Danmark eksempelvis mange reality-deltagere, som efter deltagelse i eksempelvis paradise-hotel, bruger deres følgere til at tjene penge på reklame for virksomheder. Disse vil ofte være makro-influencere. Her ser man dog også mange, som reklamerer for deres egne produkter. Her mere ofte end noget andet salg af træningsprogrammer og kostplaner. Der er efterhånden så mange “online coaches”, at det mange forbrugere drukner lidt i udvalget.
Eksempel på brugen af influencer marketing
Til et eksempel vil vi tage udgangspunkt i fitness-siden fitit. Fitit tilbyder kost- og træningsplaner på en smart digital måde. Deres kostplaner autogenereres ud fra ens informationer og deres træningsprogrammer er både hel uges og
3 split programmer. Deres produkt er et månedligt abonnement, hvor du for 39 kr/md, får adgang til deres platform. Her kunne de bruge en influencer, til at få nye medlemmer til deres platform. Fitit kunne med fordel gøre brug af et affiliate-link. Dette er et link, hvor man kan tracke trafikken fra netop dette link. Linket kunne så gives til en given influencer, som denne kunne bruge, til at pushe ud til sine følgere. Hver gang der så kom et sign-up via dette link, ville influenceren få X antal kroner i provision. Dette er et klassisk eksempel på brugen af influencer marketing, som man ser mange abonnementsbaserede løsninger gøre brug af.
Hvordan opnår man succes ved influencer marketing
Nøgleordet for succes inden for denne form for marketing er tracking. Man skal sørge for, at man måler effekten af netop brugen af influencer marketing. Mange virksomheder vil oftest gøre brug af flere marketingkanaler samtidig. Heraf er det vigtigt, at man ved, hvor kunderne kommer fra. Man skal vide, om det er en god investering. Udover dette, så er ovenstående eksempel ofte en god model. Altså at give en form for provision pr. salg. Mange betaler et givent beløb for et opslag. Lad os sige at fitit betalte en 2000 kroner for et opslag, men det ikke gav nogle tilmeldinger. Dette er altså, som du nok kan regne ud, en dårlig investering. Lad os så modsat sige, at der kom tilmeldinger, men at det ikke var tracket. Tilmeldinger kunne komme fra andre marketingkanaler og de 2000 kroner kunne have givet nul og niks. Dog ville man ikke vide det, hvis man ikke havde tracket det ordentligt fra starten af.